MENU
Nietypowa pocztówka wysłana ze Świebodzic do Luksemburga w 1920 roku. Na rewersie pocztówki stempel z napisem "Kieferberg Freiburg Schl.". Widoczna altana prawdopodobnie znajdowała się na wzniesieniu w pobliżu linii kolejowej do Wałbrzycha, ponieważ szczyt Gozdne (340 m n.p.m.), dawny Kieferberg nie pasuje do profilu terenu z pocztówki. Być może znajdowała się na jednym z pobliskich wzgórz Paluch lub Radoń. Aby to ustalić, trzeba by odnaleźć jej fundamenty w terenie.

Dodał: Tony° - Data: 2021-06-03 00:58:35 - Odsłon: 426
Rok 1920

  • /foto/347/347663m.jpg
    1900 - 1944
  • /foto/131/131450m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/9058/9058919m.jpg
    1912
  • /foto/8732/8732656m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/5661/5661439m.jpg
    1941
  • /foto/8869/8869531m.jpg
    1944 - 1945

Aukcje internetowe

Poprzednie: Hotel Pod Lwem Strona Główna Następne: Fontanna Neptuna


trojek | 2021-06-06 16:13:26
to nie jest ani Paluch ani Radoń, to jest altana na górze Galgen, za tą altaną jest stadion Viktorii Świebodzice
Tony | 2021-06-06 19:21:57
Ta altana wyglądała inaczej: ...
trojek | 2021-06-07 19:59:50
tak rzeczywiście pomyłka, to jest na górze Janówka / Stromica. Na przeciwko Galgenu.
Krzysiek_2 | 2021-06-07 18:30:51 | edytowany: 2021-06-07 18:31:42
To może być Janówka (338 m n.p.m.), leżąca pomiędzy wzniesieniem Gozdne a dol. Lubiechowskiej Wody (i zarazem linią kolejową do Wałbrzycha). Na Janówkę prowadzą z doliny Lubiechowskiej Wody dwie ścieżki - jedna z nich obok malowniczej, ale już zarośniętej ścianki skalnej. Najdogodniejsze wejście w tę ścieżkę jest od strony ostatnich ogródków działkowych (tych bliższych względem Osiedla Sudeckiego, a nie ogródków przy wodociągach). Na zdjęciu za altaną jest najprawdopodobniej profil góry Lisek - zastanawiałem się, czy po lewej stronie obrysu altany nie widać innej altany, tej na Galgenbergu, ale jednak raczej nie - to chyba drzewo na jakimś bliższym planie, które zlało się z zarysem Liska (?). Na Janówce byłem stosunkowo niedawno (13 listopada 2020 r.) - w stosunku do wcześniejszych wejść na to wzgórze, a ostatnie było w moich czasach studenckich, zmieniło się wiele. Tym bardziej mogło się tu wiele zmienić względem czasów powstania widokówki.
Krzysiek_2 | 2021-06-07 18:40:43 | edytowany: 2021-06-07 18:44:41
PS. Na mapie podpiętej do naszego portalu Janówka nosi nazwę Stromica (338 m n.p.m.). Oficjalnie leży już na terenie gminy Świdnica, na gruntach Mokrzeszowa. W sieci o tym wzniesieniu nie ma zbyt wielu informacji - jedna z niewielu .
trojek | 2021-06-08 18:12:02
ciekawostką tylko jest to, że na po Niemieckiej, mapie góra Janówka ma 341 n.p.m, a na polskiej już ma 338. m
trojek | 2021-06-07 19:55:19 | edytowany: 2021-06-07 20:40:56
Tak to jest góra. Stromica/ Janówka. za altanką w oddali to jest właśnie Lisek. Ja tam często z kolegami z Sudeckiego chodziłem na ognisko, i wiem już w którym miejscu ona dokładnie stała. to jest 70 metrów na płn. od szczytu Stromica. Zawsze jak chadzałem na ognisko tam, to się zastanawiałem co tam kiedyś było?
Tony | 2021-06-07 21:34:54 | edytowany: 2021-06-07 22:03:45
Ja też tam całkiem niedawno chodziłem i zupełnie inaczej zapamiętałem to miejsce. Ja chodziłem po południowych zboczach Janówki. Teoretycznie to mógłby być widok z Liskiem w tle, ale nie wiem czy się zgadza skala i odległość.
Krzysiek_2 | 2021-06-07 22:25:46
Galgenberg nie wchodzi w grę. Zakładając, że jest to Stromica/Janówka, w grę wchodziłby tylko równoległy do linii kolejowej grzbiet Liska, wyższy od Janówki o ok. 60 m.
Krzysiek_2 | 2021-06-07 22:25:46
Galgenberg nie wchodzi w grę. Zakładając, że jest to Stromica/Janówka, w grę wchodziłby tylko równoległy do linii kolejowej grzbiet Liska, wyższy od Janówki o ok. 60 m.
pavelo | 2021-06-07 21:03:59
A może chodzi o Sosnówkę - ? Nie wiem, czy jakiś taki widok byłby możliwy...? Pytam, bo to też Kieferberg.
Tony | 2021-06-07 21:53:02
Pavelo - świetne spostrzeżenie. Teoretycznie widok byłby możliwy bez drzew - na wzniesienie Grabnik. Ale już tyle razy tam byłem, myślę że zauważyłbym pozostałości altany gdyby tam były. Powinien się zachować choćby fundament. Ciekawe że jakby to była Sosnówka z Grabnikiem w tle, to altana byłaby akurat skierowana tarasem w stronę Świebodzic.
Krzysiek_2 | 2021-06-07 22:12:59 | edytowany: 2021-06-07 22:17:12
Tylko że na Sosnówce nie ma od razu takiego uskoku w dół, widocznego na zdjęciu bezpośrednio za pawilonem. To na pewno nie szczyt Sosnówki w naszym dzisiejszym rozumieniu, tzn. w miejscu, w którym stała wieża triangulacyjna. Poza tym na Sosnówkę często wchodziłem od moich czasów licealnych, tj. końcówki lat 70. XX w. i nigdy przyziemi żadnego budynku nie widziałem. Zastanawiałem się, czy to nie jest ta literka H. na Messtischblacie (arkusz 5163 Freiburg) na północnym szczycie Sosnówki (376,6 m n.p.m.), leżącym dokładnie na północ od głównego szczytu Sosnówki. Między tym szczycikiem a wyższym o 50 m Grabnikiem jest wąska dolina o przebiegu południkowym. Przypuszczam, że fotografia robiona dokładnie od strony wschodniej (bo Grabnik jest dokładnie na zachód od wzniesienia 376,6) wyglądałaby jednak nieco inaczej - Grabnik byłby bardziej wyeksponowany. Warto jednak wybrać się w to miejsce. Może jednak? Mnie jednak bardziej przekonuje Stromica/Janówka. Jest po prostu stamtąd znacznie ciekawszy widok niż z tej niższej, północnej Sosnówki.
Tony | 2021-06-07 22:38:54
Trafne spostrzeżenia :) Janówka jest też dość rozległa. Pamiętam że wyszedłem na wypłaszczenie, z którego było widać Strzegom. Może gdzieś się tam w pobliżu szczytu ukrywa fundament. Trzeba poszukać jak nie będzie wysokiej trawy. Jako ciekawostkę dodam, że słyszałem o istnieniu dwóch kamieni granicznych na zboczach Janówki, ale nie udało mi się ich jeszcze znaleźć.
trojek | 2021-06-08 18:02:18
A co ja mówiłem. przecież na Janówce jest coś co wygląda na fundamenty,
Krzysiek_2 | 2021-06-08 23:17:43
Na potrzeby naszej dyskusji wstawiłem jedno ze swoich dawnych zdjęć z Sosnówki. Przedstawia ono widok z jej północnego spiętrzenia na Grabnik - .
moose (administrator) | 2021-06-10 13:43:47
H. na mestiszach to Hütte :)
Parsley | 2021-06-08 19:02:58
Moim zdaniem pawilon stał na obecnie zalesionym wzgórzu nad Pełcznicą, na SWS od basenów OSiR, w pobliżu załamania ogrodzenia Fabryki Zegarów (Termetu). Pawilon zanaczony jest Messtischblatt 5163. Wzgórze za pawilonem to Güttel B.
trojek | 2021-06-08 21:39:21
nie stety ale, to nie jest Guttelberg.
Krzysiek_2 | 2021-06-08 22:11:00
Ten pawilon widokowy miał zupełnie inną formę, kontekst topograficzny też inny - zob. .
pavelo | 2021-06-08 21:38:59
Czy ktoś mógłby napisać, co jest napisane na górze zdjęcia? " Anser Kieferberg mit hütte...? Co jest dalej?
flowerpower | 2021-06-08 22:09:48
Nie wiem, co jest dalej, nie potrafię rozszyfrować, ale na początku jest "Unser Kieferberg mit der Hütte, ..."
pavelo | 2021-06-08 22:12:21
...der Hütte, Dziękuję.
chrzan233 | 2021-06-09 17:59:49
Po przecinku prawdopodobnie: "ein Bes.tag m. verstorb. Bruder." Bez skrótów: "ein Besuchstag mit verstorbenem Bruder."
RobTur | 2021-06-09 22:20:51
Może raczej: "ein Besitz m. verstorb. Bruders" czyli "ein Besitz meines verstorbenen Bruders"
chrzan233 | 2021-06-10 11:45:04
Zgadzam się, to poprawna wersja.
pavelo | 2021-06-10 16:20:39
Wielkie dzięki!