MENU
ZNACZNIKI
Nowy dworzec z wiatą peronową usytuowano pośrodku przeciwnych łuków, które musiały powstać przy przygotowaniach do pokonania przez kolej tzw. brzeżnego uskoku sudeckiego. Jest to fascynujące do dziś, nietypowe położenie budynku i peronów. Do czasu przebudowy peronów na stacji, pomimo likwidacji posterunku dyżurnego ruchu, na stacji urzędował na stałe konduktor pomagający odprawiać pociągi, gdyż wcześniej peron znajdował się bowiem po zewnętrznej stronie ciasnego łuku i drużyna konduktorska nie mogła obserwować całego składu przed odjazdem. Na zdjęciu widać żuraw do wodowania parowozów, ostatni przed ostrą wspinaczką w dolinie Lubiechowskiej Wody. Pocztówka z obiegiem 1924, ale znana już znacznie wcześniej, zresztą już w 1915 r. stacja Świebodzice była już elektryfikowana.

Dodał: moose° - Data: 2007-01-07 00:56:40 - Odsłon: 8625
Lata 1910-1913


Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni. Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe (!) - niestety wszystkie te obiekty są bardzo zaniedbane, przez co przedstawiają sobą smutny widok. (moose)

  • /foto/3713/3713083m.jpg
    1844
  • /foto/218/218015m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/5936/5936025m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/127/127825m.jpg
    1899
  • /foto/224/224723m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/98/98489m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/7835/7835257m.jpg
    1915
  • /foto/10076/10076458m.jpg
    1917
  • /foto/238/238526m.jpg
    1921 - 1945
  • /foto/129/129588m.jpg
    1965
  • /foto/188/188335m.jpg
    1965
  • /foto/152/152270m.jpg
    1968
  • /foto/8907/8907306m.jpg
    1993
  • /foto/8915/8915514m.jpg
    1996
  • /foto/6116/6116187m.jpg
    2003
  • /foto/8865/8865720m.jpg
    2005
  • /foto/152/152275m.jpg
    2007
  • /foto/10397/10397155m.jpg
    2007
  • /foto/9994/9994389m.jpg
    2010
  • /foto/9850/9850961m.jpg
    2011
  • /foto/3747/3747443m.jpg
    2013
  • /foto/4219/4219300m.jpg
    2013
  • /foto/4325/4325346m.jpg
    2013
  • /foto/5275/5275605m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275805m.jpg
    2015
  • /foto/5500/5500129m.jpg
    2015
  • /foto/6124/6124281m.jpg
    2016
  • /foto/6124/6124282m.jpg
    2016
  • /foto/6760/6760992m.jpg
    2016
  • /foto/9994/9994367m.jpg
    2017
  • /foto/7002/7002822m.jpg
    2017
  • /foto/7457/7457948m.jpg
    2018
  • /foto/7556/7556351m.jpg
    2018
  • /foto/7934/7934756m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934769m.jpg
    2019
  • /foto/10397/10397972m.jpg
    2019
  • /foto/9072/9072389m.jpg
    2020
  • /foto/9570/9570839m.jpg
    2021
  • /foto/9880/9880749m.jpg
    2022
  • /foto/10286/10286124m.jpg
    2023
  • /foto/10374/10374321m.jpg
    2023
  • /foto/10410/10410897m.jpg
    2023
  • /foto/10637/10637186m.jpg
    2023

www.ebay.de

Poprzednie: Dworzec kolejowy Świebodzice Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Świebodzice


moose | 2019-10-21 00:02:58
Po 12 latach podmiana zdjęcia i przy okazji aktualizacja opisu.
SP32 | 2019-10-23 21:36:18
"Posterunek konduktora peronowego" został zlikwidowany znacznie wcześniej. Pociągi były od tej pory obsadzane minimum dwuosobową obsadą, natomiast od wejścia do obsługi linii taboru nowej generacji (Impulsy KD z kamerami) takiego wymogu już nie było.
moose | 2019-10-23 21:43:11
Fakt.