Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Piwniczka
1
0,000 km
Stacja kolejowa Wałbrzych Szczawienko
17
0,450 km
Most kolejowy (rz. Pełcznica / LK 291)
4
0,640 km
Przepust wodny
1
0,750 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Wrocławska)
23
1,466 km
Bocznica do bazy paliw (dawna)
20
1,500 km
Kładka nad torami (nie istnieje)
1
1,900 km
Wiadukt kolejowy (Piaskowa Góra / LK 291) (nie istnieje)
3
2,147 km
Bocznica do przesypowni cementu (dawna)
4
2,170 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Wieniawskiego)
41
2,184 km
Bocznica do ciepłowni PEC SA
8
2,430 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Husarska)
8
2,600 km
Nasyp kolejowy (Wałbrzych / Podzamcze)
24
4,280 km
Wiadukt kolejowy/przepust (Szczawno Zdrój)
6
4,985 km
Stacja kolejowa Szczawno Śl. Zdrój (nie istnieje)
29
5,190 km
Wiadukt kolejowy (Szczawno-Zdrój - LK 291 / Ułanów Nadwiślańskich)
10
5,200 km
Tunel dla pieszych (Ułanów Nadwiślańskich)
28
6,510 km
Wiadukt (Struga Kolejowa - LK 291)
4
6,820 km
Przepust wodny (dopływ Czyżynki / Struga)
9
7,000 km
Wiadukt (Struga - LK 291)
2
7,560 km
Wiadukt (Struga Wzgórze Gitarowe / LK291)
2
9,770 km
Wiadukt kolejowy II (Wałbrzych - LK 291 / Baczyńskiego)
2
10,110 km
Wiadukt kolejowy I (Wałbrzych - LK 291 / Baczyńskiego)
15
10,300 km
Dom nr 52 (d. nastawnia)
11
10,495 km
Stacja kolejowa Biały Kamień (dawna)
23
10,635 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Kopalniana)
7
11,030 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Grabowskiej)
7
11,200 km
Sztuczny wąwóz - przekop skalny (Biały Kamień)
22
11,300 km
Wiadukt (Wałbrzych - ul. Piaskowa / LK 291) (nie istnieje)
15
12,000 km
Przepust wodny
2
13,230 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - LK 291 / Piasta)
11
13,615 km
Wiadukt drogowy (Chełmiec / LK 291)
Czarny Most
17
13,800 km
Przepust wodny
2
14,320 km
Wiadukt (Wałbrzych - LK 291 / Sportowa)
6
14,910 km
Wiadukt (Wałbrzych - LK 291 / Krasickiego)
7
15,530 km
Wiadukt (Wałbrzych - LK 291 / Cmentarna)
4
15,580 km
Przepust wodny
2
15,860 km
Wiadukt (LK 291 / Boguszów-Sobięcińska / Wałbrzych-Widok)
15
15,980 km
Wiadukt z przepustem (LK 291 / Boguszów-Sobięcińska / Wałbrzych-Widok)
6
16,410 km
Wiadukt kolejowy (Wałbrzych / Zachodnia) (dawny)
11
16,880 km
Wiadukt (LK 291 - Boguszów - Reja / Wałbrzych - Kani)
11
17,130 km
Wiadukt drogowy (Boguszów-Gorce - Krakowska / LK 291)
12
17,250 km
Sztuczny wąwóz - przekop skalny (Kuźnice)
18
17,520 km
Posterunek odgałęźny Boguszów Gorce Wschód (d. nastawnia BGW)
11
17,706 km
Przystanek kolejowy Boguszów-Gorce Wschód (d. stacja)
50
18,060 km
Wiadukt kolejowy (Kuźnice / skrzyżowanie linii 274 i 291)
7
18,389
Stacja kolejowa Boguszów-Gorce Towarowa (dawna)
31
19,300 km
Most kolejowy / Przepust (rz. Lesk / Kuźnice)
8
19,977 km
Przejazd kolejowy (Boguszów-Gorce - Sportowa)
14
20,900 km
Przystanek kolejowy Boguszów-Gorce Dzikowiec
19
21,776 km
Tunel kolejowy w Unisławiu Śląskim
25
22,200
Betonowa kładka nad torami (Unisław / tunel)
5
22.960 km
Wiadukt kolejowy (Unisław Śląski)
3
23,160
Wiadukt kolejowy (Unisław Śląski / DK nr 35)
4
23,300 km
Most kolejowy (rz. Ścinawka / Unisław Śląski)
3
24,300
Wiadukt kolejowy (LK nr 291 / Kowalowa)
8
25,455 km
Wiadukt kolejowy (Ługowina / Sokołowsko)
14
25,500
Przepust kolejowy ( Sokołowiec - pot. Sokołowiec / LK 291)
5
25,894 km
Most kolejowy (rz. Ścinawka / Kowalowa - Wałbrzyska)
14
26,105 km
Wiadukt drogowy (Kowalowa - Wałbrzyska / LK 291)
3
27,8
Przejazd kolejowy ul. Wałbrzyska/Kopernika - domek dróżnika
1
28,033
Stacja kolejowa Mieroszów
58
28,400 km
Wiadukt (Mieroszów - LK 291 / Sportowa)
8
31,300
Przystanek kolejowy Golińsk (dawny)
5
34,501
Stacja kolejowa Meziměstí / Nádraží ČD Meziměstí
18
 
 
 
 
  ID: 517895

Linia kolejowa nr 291 Wałbrzych Szczawienko - Mieroszów (- Meziměstí /CZ/)

Bahnstrecke Niedersalzbrunn-Halbstadt



Budowa
1875-1877
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
1965-1994
 
Linia powstała dla powiązania przemysłu w północnych Czechach z kopalniami węgla w rejonie Wałbrzycha. O koncesję w 1871 r. wystąpiła spółka Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej (BSFEG, działająca od 1841 r.), a otrzymała ją w 1873 r. Linia miała prowadzić z Chocne do Broumova (wówczas już znaczący ośrodek przemysłu tekstylnego) i dalej w stronę granicy prusko-austriackiej. W Meziměstí miał powstać dworzec, gdzie linia miała się rozgałęziać w stronę Starostina na północ do Wałbrzycha i na wschód ...
Linia powstała dla powiązania przemysłu w północnych Czechach z kopalniami węgla w rejonie Wałbrzycha. O koncesję w 1871 r. wystąpiła spółka Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej (BSFEG, działająca od 1841 r.), a otrzymała ją w 1873 r. Linia miała prowadzić z Chocne do Broumova (wówczas już znaczący ośrodek przemysłu tekstylnego) i dalej w stronę granicy prusko-austriackiej. W Meziměstí miał powstać dworzec, gdzie linia miała się rozgałęziać w stronę Starostina na północ do Wałbrzycha i na wschód do Broumova. Prace na południowym odcinku z Chocne do Nachodu rozpoczęły się w maju 1873 r., a północny odcinek z Nachodu do Mezimesti - pół roku później. Latem 1875 roku pociągi kursowały do Mezimesti, a w lipcu (26.) 1876 r. kolej dotarła do Otovic za Broumvem. Na przejazd pociągu przez granicę do Ścinawki trzeba było jeszcze czekać aż do kwietnia 1889 r.

15 maja 1877 r. strona pruska otworzyła ruch na linii ze Szczawienka do Meziměstí z przejściem granicznym w Starostinie (30 kwietnia przeprowadzono policyjny odbiór linii). Po stronie pruskiej linię poprowadzono śmiało w terenie górskim prowadząc linię jak najbliżej lasów, kopalń (Konradów, Sobięcin, Kuźnice) i uzdrowiska w Szczawnie - terenów należących do rodziny Hochberg, mającej największe udziały w spółce BSFEG. Linia schodziła się, bez krzyżowała, ze Śląską Koleją Górską na stacji w Kuźnicach. Powstała tam druga, towarowa stacja, nieopodal stacji pasażerskiej na upaństwowionej już wówczas linii głównej. Linię znacjonalizowano w 1884 r. i włączono do systemu Pruskich Królewskich Kolei Państwowych (KPEV) budując łącznicę ze stacji towarowej w Kuźnicach do stacji w Boguszowie. Linia jest jednotorowa, choć przyczółki mostów i tunel w Unisławiu zaplanowano pod położenie drugiego toru. Jedynie na krótkim, 400 metrowym odcinku pomiędzy stacjami Boguszów Gorce Wschód i Boguszów Gorce Towarowa ułożono ok. 1910 roku drugi tor dla lepszej organizacji ruchu pociągów z węglem wysyłanym z wałbrzyskich stacji na południe Europy. W 1909 r. linia służyła jako objazd magistralnej Śląskiej Kolei Górskiej z powodu zawału w tunelu pod Brzezinką . Od 1912 r. rozpoczęła się elektryfikacja linii prowadzona przez koncern AEG, zakończona w kwietniu 1914 r. próbnymi przejazdami pierwszych zespołów trakcyjnych. Od 1 czerwca 1914 r. rozpoczęto na linii ruch planowy trakcji elektrycznej - jako pierwszej na Dolnym Śląsku, testując na niej pionierskie konstrukcje.

W maju 1945 r. linia została przerwana przez wysadzenie w powietrze przez saperów niemieckich wiaduktu na Szczawienku, a do września tego roku Armia Czerwona zwinęła przewody jezdne, a następnie już służby PKP wycięły maszty trakcyjne. Na całej linii przejezdność przywrócono w 1947 r. i do początku lat 50. prowadzono tą linią umiarkowany ruch lokalny, a jedynie nocami kursowały przez Kuźnice, Szczawno i Szczawienko pociągi pospieszne do Warszawy prowadzone parowozami Ot1 z Jeleniej Góry. Główny ruch na linii prowadzono w relacji Wałbrzych Główny - Kuźnice - Mieroszów - granica państwa, a odcinek ze Szczawienka do Kuźnic był coraz bardziej marginalizowany, aż do likwidacji planowego ruchu pociągów w 1965 r. po reelektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej. Z biegiem lat torowisko niszczało, choć jeszcze w latach 80. była traktowana jako strategiczny objazd przemysłowego Wałbrzycha i przez to miała być utrzymana w ciągłości. Do 1988 r. kursowały od Szczawienka do Kuźnic pociągi zdawcze z węglem, ale od początku lat 90. była już rozkradana na wysokości Sobięcina i Białego Kamienia. Ostatecznie latem 1994 r. linię w nie do końca jasnych okolicznościach fizycznie rozebrano od km 2,4 do km 17,5. Pozostały odcinek od km 0,0 do km 2,4 przemianowano na Wałbrzyski Zespół Bocznic (PLK nr 869). Odcinek południowy od Kuźnic do granicy państwa funkcjonował stale w ruchu towarowym, z okresowymi przerwami w ruchu pasażerskim, min. w początku lat 80. kiedy remontowano tunel w Unisławiu. Pociągi z Wałbrzycha Głównego do Mieroszowa w trakcji spalinowej +wagon Bhp kursowały do maja 1990 r., a od tego roku uruchomiono kursy transgraniczne, najpierw realizowane czeskimi motorakami serii 810 w relacji z Mezimesti do Wałbrzycha Miasto, a potem polskim taborem (najczęściej SP32+2xBh). Okresowo od 1997 r. do 2001 r. kursował linią 291 pociąg z Wrocławia do Pragi, bywało że w podwójnej trakcji elektryczno-spalinowej. Nieekonomiczne składy i absurdalne czasy przejazdu spowodowały zawieszenie kursów. Wkrótce bo 14 grudnia 2003 r. zawieszono po raz pierwszy ruch pociągów osobowych, po to by po otrzymaniu środków ponownie uruchomić kursy od 4 stycznia 2004 r. Niedługo potem 31 marca 2004 r. definitywnie zamknięto ruch pasażerski i taki stan trwał przez 13 lat. Linia nie została zamknięta w ruchu towarowym, jednak pociągi kursują tu bardzo rzadko - czasem jeden na kilka miesięcy, przez to obsada stacji granicznej w Mieroszowie funkcjonuje wyłącznie na rozkaz. Jest to rezultat stanu technicznego linii. Skutkiem przeniesienia frachtów na przejście w Międzylesiu zamknięto w Wałbrzychu lokomotywownię.

Latem 2017 r. organizatorzy kolejowego transportu publicznego po czeskiej (Kraj Kralovohradecki) i po polskiej stronie (UMWD) doszli do porozumienia w sprawie uruchomienia weekendowych pociągów transgranicznych w rozkładzie 2018 r. od okresie od maja do września. Założono uruchomienie połączenia Wrocławia i Wałbrzycha Głównego z Teplicami nad Metují i Adršpachem w liczbie 4 par pociągów dziennie. Pierwszy pociąg reaktywujący linię 291 dla ruchu pasażerskiego wyruszył z Wrocławia w dniu 29 kwietnia o g. 5:46. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) i bocznic (bszl.) liczony od odgałęzienia od linii nr 274 na węzłowej stacji Wałbrzych Szczawienko. Obiekty nieistniejące/nieczynne zaznaczono kursywą, stacje węzłowe pogrubioną czcionką. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od stacji Wrocław Świebodzki:
- , Wałbrzych Szczawienko, st., km -0,374 (km 66,02)
- , Wałbrzych Szczawienko Petrobaza, bszl., km 1,466
- , Wałbrzych Szczawienko Górażdże, bszl., km 2,147
- , Wałbrzych Szczawienko PEC SA, bszl., km 2,184
- , Szczawno Śląskie Zdrój, st., km 4,985 (km 71,01)
- , Biały Kamień, st., km 10,495 (km 76,51)
- , Boguszów Gorce Wschód, podg., km 17,524
- , Boguszów Gorce Wschód, po., km 17,706 (km 83,72)
- , Boguszów Gorce Towarowy, st., km 18,389 (km 84,60)
- , Unisław Śląski, po., km 22,663 (km 88,68)
- , Mieroszów, st., km 28,033 (km 94,04)
- , Golińsk, d. po., km 31,300 (km 98,57)
- granica państwa, km 32,563 (km 99,90)
- , Meziměstí (CZ), st., km 34,501 (km 100,51)

W związku z ujęciem linii nr 291 w relację pociągów prowadzonych ze stacji Wrocław Główny posterunkom przyznano nowy kilometraż, uwzględniający odległość od stacji Wrocław Główny
- Wrocław Główny, st., km 0,000
...
- Wałbrzych Szczawienko, st., km 67,122
- Boguszów Gorce Wschód, po., km 84,730
- Unisław Śląski, po., km 89,688
- Mieroszów, st., km 95,057
- granica państwa, km
- Meziměstí, st., km 101,525
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1838
    komentarze: 3
    Fragment planu Karte der Umgegend von Salzbrunn, Altwasser, Charlotenbrunn ...
  • Data: 1876-1890
    komentarze: 0
    Panorama Mieroszowa ("pod Książem" - ziemie te były własnością ...
  • Data: 1897
    komentarze: 9
    Plan położenia i granic własności kolejowej na obszarze Szczawno-Zdrój ...
  • Data: 1900
    komentarze: 4
    Panorama Białego Kamienia z Belwederu na szczycie Stróżka
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Pozdrowienia z gospody Richarda Meyersa na Konradowie na kolorowej ...
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Panorama Kuźnic Świdnickich z początku XX wieku.
  • Data: 1900-1913
    komentarze: 3
    Zdjęcie robotników wykonujących prace przy remoncie? wzmocnieniu? ...
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 7
    Profil wysokościowy linii Szczawienko-Meziměsti. Poszczególne ...
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Mojzesz°: Jest to dzielnica południowa. Widok od strony Dzikowca. ...
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie dzisiejszych ulic Dąbrowszczaków, Dworcowej i Wałbrzyskiej. ...
  • Data: 1910-1912
    komentarze: 0
    Widok na górski odcinek linii kolejowej "szczawieńskiej". Widoczny ...
  • Data: 1910-1917
    komentarze: 0
    Panorama Mieroszowa.
  • Data: 1913-1914
    komentarze: 0
    100 lat temu elektryfikowano pierwszą dolnośląską linię kolejową ...
  • Data: 1913-1914
    komentarze: 0
    Przełom 1913 i 1914 roku - trwa pionierska na Dolnym Śląsku elektryfikacja ...
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Pionierski na skalę europejską elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany ...
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Okolice przejazdu kolejowego w Kuźnicach Świdnickich na końcu ...
  • Data: 1914-1919
    komentarze: 0
    Podstacja transformatorowa na Szczawienku widziana z torów pierwszej ...
  • Data: 1914-1925
    komentarze: 4
    Panorama zaudowań Kopalni oraz Koksowni Fuchs ( po wojnie odpowiednio ...
  • Data: 1916
    komentarze: 0
    Kuźnice Świdnickie –trójpolowa pocztówka przedstawiająca ; w części ...
  • Data: 1919-1923
    komentarze: 0
    Widok na wąską dolinę Ścinawki - zabudowania Unisławia Dolnego ...
  • Data: 1919-1923
    komentarze: 2
    Kolejna z licznych panoram Mieroszowa zrobionych z Gwizdnych Szańców ...
  • Data: 1920-02-19
    komentarze: 3
    Fellhammer – obieg z 19.02.1920 r. Na pierwszym planie nieistniejący ...
  • Data: 1920-1923
    komentarze: 0
    Panorama Mieroszowa z widoczną u dołu linią kolejową nr 291 Wałbrzych ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 1
    Panorama fragmentu Białego Kamienia z Konradowem, linią kolejową ...
  • Data: 1922
    komentarze: 0
    Schemat połączeń kolejowych w okolicach d. Kuźnic Świdnickich. ...
  • Data: 1923
    komentarze: 0
    To kolonia Nieder Waltersdorf - Unisław Dolny - tu przypisana ...
  • Data: 1925-1927
    komentarze: 12
    Po opuszczeniu stacji towarowej w Kuźnicach (prawy skraj zdjęcia) ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 6
    Przepiękna panorama Białego Kamienia - dzielnicy Wałbrzycha, na ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 2
    Waldheimstätte, niestety nie doczekało naszych czasów, piękna ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 0
    Linia ze Szczawienka do Meziměstí przed wjazdem na stację w Kuźnicach ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 8
    Panorama pogranicza Białego Kamienia, Nowego Szczawna i Opoki ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 0
    Lepszej jakości nie da się zrobić. Panorama Mieroszowa z widokiem ...
  • Data: 1925-1934
    komentarze: 3
    Odcinek linii kolejowej Szczawienko-Meziměstí między stacją Szczawno ...
  • Data: 1928
    komentarze: 4
    Kuźnice Świdnickie południowe. Widok z ulicą Żeromskiego, Matejki, ...
  • Data: 1928
    komentarze: 0
    Boguszów-Gorce na planie z roku 1928. Widoczne są dwie linie kolejowe: ...
  • Data: 1929-1939
    komentarze: 0
    Panorama Konradowa - zabudowa ul. Baczyńskiego poniżej nasypu ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Linia kolejowa na odcinku Konradów - Kuźnice z widocznym na pierwszym ...
  • Data: 1935-1936
    komentarze: 6
    Panorama Białego Kamienia, na pierwszym planie wąwóz dawnej linii ...
  • Data: 1936
    komentarze: 6
    Unisław Dolny na pograniczu z Kowalową - elektryczny "półpociąg" ...
  • Data: 1937
    komentarze: 5
    Lotnicza panorama Mieroszowa z końca lat 30-tych - od południa. ...

Linia kolejowa nr 291 Wałbrzych Szczawienko - Mieroszów (- Meziměstí /CZ/) na innych fotografiach
  • 1920 - 1930
  • 1963
  • 1953
  • 1930
  • 1920 - 1930
  • 1935
  • 1907 - 1909
  • 1940
  • 2010
  • 1941
  • 2013
  • 2014
  • 2014
  • 2014