MENU
Według wspomnień pracownika zakładu w Pełcznicy, Richarda Wernera, opublikowanych w Waldenburger Heimatbote w 1968 r., firma NKF (Neue Kühler- und Flugzeugteilefabriken Kurt Hodermann) miała główną siedzibę w Berlinie-Tempelhof i tam też znajdował się zakład I (Werk I). W Pełcznicy znajdowały się dwa zakłady: Werk II w części górnej miejscowości [późniejszy Termet?] i Werk III w środkowej [przy ul. Sikorskiego?]. Werk IV znajdował się w Świebodzicach, w dawnej (jak pisze Werner) fabryce zegarów.
Na zdjęciu zabudowania starego magla w zakładzie III (Werk III) zasłaniają kierownik zakładu Jochen i majster Förster. Datowanie przypuszczalne.
Ciekawy artykuł na temat tych produkujących części do samolotów zakładów, zatrudniających też Czechów z obozu napisał pan Romuald Owczarek (str.10). Wg Wernera obóz Czechów znajdował się między zakładami II i III.

Dodał: U.N.° - Data: 2014-03-11 21:59:46 - Odsłon: 2623
Lata 1940-1945

Aparat: Plustek OpticPro ST48  


W czasie wojny w Pełcznicy powstał zakład produkcyjny - oddział berlińskiej fabryki Neue Kühler- und Flugzeugteilefabriken Kurt Hodermann, gdzie produkowano od połowy 1944 r. chłodnice oleju do silników lotniczych Daimler-Benz DB605AS stosowane w Messerschmittach Bf109 G-14. W zakładach pracowali Czesi, którzy mieszkali w barakach po obozie RAD

Kiedy w 1957 r. na Pełcznicy, w opuszczonych i zdewastowanych halach fabrycznych powstawała niewielka sieczkarnia podlegająca Wrocławskiej Fabryce Maszyn Rolniczych, nikt wówczas nie przypuszczał, iż stanie się ona wkrótce jedynym w Polsce producentem urządzeń klimatyzacyjnych dla przemysłu stoczniowego oraz cenionych wymienników ciepła. W 1958 r. przejęło ją Przedsiębiorstwo Budowy Urządzeń Klimatyzacyjnych „Klimat” z Warszawy, które postanowiło wyposażyć ją w odpowiednie maszyny i rozpocząć w niej produkcję urządzeń klimatyzacyjnych dla żeglugi morskiej, a także dla przemysłu węglowego, ceramicznego, papierniczego, włókienniczego i spożywczego. Produkty z Pełcznicy zaczęły w szybko podbijać nie tylko rynek krajowy, ale też zagraniczny. Trafiały one m.in. do ZSRR, NRD, Jugosławii, Czechosłowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii, Turcji, Francji czy Szwecji. Jak podawała prasa z lat 60-tych: ponad 50% jego produkcji szła wówczas na eksport, do krajów RWPG i krajów strefy dolarowej. O jakości produkowanego tu sprzętu rozpisywała się ówczesna prasa. W jednym z numerów „Gazety Robotniczej” z 1967 r. można było przeczytać: „Klimator produkuje cenione wymienniki ciepła (...) Na jedno takie urządzenie zwane rekuperatorem potrzebne są ogromne ilości metalu – głównie aluminium. Blachy aluminiowe o grubości 0,5 do 5 mm. muszą być nieskazitelne, czyste, gładkie i lśniące, jak lustro. Wystarczy mała plama, aby blachę nie dopuścić do montażu. Te bardzo obostrzone wymagania podyktowane są względami konkurencyjnymi z firmami szwedzkimi, angielskimi i niemieckimi”. Bez wątpienia świebodzicki Klimator był jednym z największych dostawców urządzeń klimatyzacyjnych dla wielu stoczni (polskich i zagranicznych). W 1971 r. fabryka usamodzielniła się i przyjęła nazwę Fabryja Urządzeń Klimatyzacyjno-Wentylacyjnych „Klimator”, natomiast w latach 1971-75 doszło do modernizacji przedsiębiorstwa. Pod nazwą KLIMATOR zakład funkcjonował do 1992 r. W tym czasie większość udziałów w nim nabył niemiecki koncern GEA Group AG z siedzibą w Bochum. GEA Klimator była pierwszym zakładem, który wybudował swoją nową halę produkcyjną w Podstrefie Świebodzice WSSE „Invest-Park”. Inwestycja ta miała miejsce w latach 2011-12. Powierzchnia hali posiada 6 tys. m.kw. i służy do produkcji wymienników ciepła . Koncern GEA w 2015 r. zmienił nazwę na Kelvion i pod tą nazwą obecnie funkcjonuje także świebodzicki Klimator.
(moose za fp "Świebodzice przez stulecia")

  • /foto/4501/4501643m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/4501/4501693m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/4821/4821824m.jpg
    1965 - 1070
  • /foto/263/263182m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/8383/8383305m.jpg
    1979
  • /foto/9274/9274808m.jpg
    1984
  • /foto/9274/9274810m.jpg
    1984
  • /foto/214/214088m.jpg
    1995
  • /foto/137/137432m.jpg
    2006
  • /foto/137/137434m.jpg
    2006
  • /foto/137/137435m.jpg
    2006
  • /foto/176/176362m.jpg
    2007
  • /foto/218/218542m.jpg
    2008
  • /foto/241/241346m.jpg
    2008
  • /foto/6067/6067181m.jpg
    2016
  • /foto/6067/6067193m.jpg
    2016
  • /foto/6071/6071671m.jpg
    2016
  • /foto/6068/6068376m.jpg
    2016
  • /foto/8061/8061396m.jpg
    2019
  • /foto/8061/8061442m.jpg
    2019
  • /foto/8061/8061456m.jpg
    2019
  • /foto/8061/8061471m.jpg
    2019
  • /foto/8061/8061495m.jpg
    2019
  • /foto/8061/8061510m.jpg
    2019

Waldenburger Heimatbote

Poprzednie: 2013 - 2014 Budowa bloku Strona Główna Następne: Fabryka KELVION Machine Cooling Zakład Pełcznica