MENU
Elektrowóz EP 235 na jazdach testowych, na świeżo co zelektryfikowanym odcinku z Wałbrzycha do Świebodzic, uchwycony na stacji Świebodzice (wyjazd w stronę Wrocławia). Elektrowóz zbudowano w 1914 r. (LHW + AEG), ale z powodu wybuchu wojny oddano go do użytku właśnie dopiero w 1917 r. Tu, na zdjęciu, za skład pasażerski robi "garnitur" berlińskiej kolei podmiejskiej S-Bahn, przeniesiony na Dolny Śląsk z chwilą wybuchu wojny. O tym że jest to zespół trakcyjny świadczy (złożony) pantograf widoczny na wagonie czołowym, który też miał być wagonem sterowniczym. Zespół ten ostatecznie nie trafił do Berlina (zrezygnowano już dla obsługi dużego ruchu z wagonów z bocznym wejściem do przedziału), a po rozczłonkowaniu go zbudowano m.in. mniejsze, dwuczłonowe jednostki, które obsługiwały dolnośląskie śląskie linie. Lokomotywa EP 235 dobrze się sprawdzała na Śląskiej Kolei Górskiej prowadząc od 1923 r. pociągi pasażerskie od Jaworzyny Śląskiej do Goerlitz. W 1926 lokomotywę przeniesiono do Magdeburg-Rothensee. W 1927 r. skreślono ją ze stanu (kłopoty z hamulcami). Zdjęcie z ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv / Fotograf: nieznany / Ans_05373-3244 / Domena publiczna.

Dodał: moose° - Data: 2022-10-24 23:24:29 - Odsłon: 696
Rok 1917


Stacja kolejowa położona na wys. 278 m npm. w km 57,541 licząc od PO Grabiszyn i w km 59,589 licząc od stacji Wrocław Główny na linii z Wrocławia do Zgorzelca. Aby jeszcze namieszać to wg niemieckiego kilometraża liczonego od Wrocławia Świebodzkiego, jako historycznego i zasadniczego dworca dla tej linii Świebodzice znajdowały się w km 57,63. Układ torowy zasadniczej stacji Świebodzice tworzy obecnie wielką literę -S- na długości blisko 2 kilometrów, co jest ewenementem w skali kraju. Faktycznie Świebodzice składają się z dwóch stacji: starej z 1843 r., służącej obecnie do obsługi sporadycznego ruchu towarowego i nowej (z końca XIX w.), obsługującej ruch pasażerski i towarowy tranzytowy. Układ torowy jest zagmatwany przez liczne zmiany funkcji stacji w przeciągu ponad 160 lat jej istnienia. Pierwotnie Świebodzice były stacją czołową, a wjazd na stację od strony Wrocławia odbywał się na wprost i to nie po nasypie którym prowadzi dziś linia w stronę Wałbrzycha, gdyż obecna dwutorowa linia rozpoczyna się już łukiem w km 56,7. Przed ostrym skrętem w lewo widać po lewej z pociągu zarys starotorza które przechodziło obok istniejącego budynku dawnej lokomotywowni. Obecnie przejazd na starą stację odbywa się torem łącznikowym przy nowym dworcu. Na starej stacji funkcjonującej w latach 1843-53 było kiedyś 7 torów. Przy nowej stacji są aktualnie 4 tory przelotowe, (w tym 2 główne), z 6-ciu jakie były przed 1945 r. Z nowej stacji prowadziły dwie bocznice - do dawnego Prefabetu (potem skład stali Howell, przesypownia cementu Dyckerhoff, teraz hale produkcyjne przeds. Osadowski) i do Dolnośląskiej Fabryki Mebli. Ta druga bocznica jest zlikwidowana. Od stacji odchodziła wąskotorowa bocznica do kopalni piasku w Mokrzeszowie. Na stacji zachował się szereg ciekawych budynków - dwa budynki dworców, nastawnie z końca XIX wieku, dawna lokomotywownia z wieżą ciśnień, być może najstarsze w Polsce magazyny kolejowe (!) - niestety wszystkie te obiekty są bardzo zaniedbane, przez co przedstawiają sobą smutny widok. (moose)

  • /foto/3713/3713083m.jpg
    1844
  • /foto/218/218015m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/5936/5936025m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/127/127825m.jpg
    1899
  • /foto/224/224723m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/98/98489m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/127/127823m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/7835/7835257m.jpg
    1915
  • /foto/238/238526m.jpg
    1921 - 1945
  • /foto/129/129588m.jpg
    1965
  • /foto/188/188335m.jpg
    1965
  • /foto/152/152270m.jpg
    1968
  • /foto/8907/8907306m.jpg
    1993
  • /foto/8915/8915514m.jpg
    1996
  • /foto/6116/6116187m.jpg
    2003
  • /foto/8865/8865720m.jpg
    2005
  • /foto/152/152275m.jpg
    2007
  • /foto/10397/10397155m.jpg
    2007
  • /foto/9994/9994389m.jpg
    2010
  • /foto/9850/9850961m.jpg
    2011
  • /foto/3747/3747443m.jpg
    2013
  • /foto/4219/4219300m.jpg
    2013
  • /foto/4325/4325346m.jpg
    2013
  • /foto/5275/5275605m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275805m.jpg
    2015
  • /foto/5500/5500129m.jpg
    2015
  • /foto/6124/6124281m.jpg
    2016
  • /foto/6124/6124282m.jpg
    2016
  • /foto/6760/6760992m.jpg
    2016
  • /foto/9994/9994367m.jpg
    2017
  • /foto/7002/7002822m.jpg
    2017
  • /foto/7457/7457948m.jpg
    2018
  • /foto/7556/7556351m.jpg
    2018
  • /foto/7934/7934756m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934769m.jpg
    2019
  • /foto/10397/10397972m.jpg
    2019
  • /foto/9072/9072389m.jpg
    2020
  • /foto/9570/9570839m.jpg
    2021
  • /foto/9880/9880749m.jpg
    2022
  • /foto/10286/10286124m.jpg
    2023
  • /foto/10374/10374321m.jpg
    2023
  • /foto/10410/10410897m.jpg
    2023
  • /foto/10637/10637186m.jpg
    2023

Politechnika Federalna w Zurychu (ETHZ) Eidgenössische Technische Hochschule Zürich , Zurych

Poprzednie: pl. Rynek Strona Główna Następne: Budynek nr 36a-36c